neděle 3. února 2008

Kreml a Rudé náměstí




Stoupáme do mírného kopce, uprostřed je shluk lidí. Vždy jde někdo doprostřed a hodí za sebe peníz, to aby měl v životě štěstí a splnilo se mu to, co si přál. Většinou za zády potencionálního šťastlivce stojí cikáni (gipsy) a žebráci, kteří se o drobné mince perou. Postarší dáma, je málem strčena na zem v boji o peníz. Vcházíme branou na náměstí. Těším se. Stojím na náměstí a prohlížím si ho dokola. Působí na mě dost malým dojmem. Možná proto, že čtvrtka náměstí je obsazena kluzištěm. Padají první fotky. U vstupu k Leninovi stojí policisté. Kousek o podál, je velká fronta. Taky mě jednou čeká, abych ji vystál. Na náměstí jsou svatebčané a fotografují se. Pro dnešek Rudého náměstí stačilo (napíšu o něm někdy více), pokračujeme s Guu k budově univerzity, kam budu od pondělka chodit. Na vrátnici Institutu Asie a Afriky nás nechtějí pustit dál, protože nemáme potřebné dokumenty. Guu mi vysvětluje, že to je tady v Rusku tak všude. Bez dokumentů se nehnete. Guu se mi přiznal, že se večer bojí chodit do města. Má strach z opilých ruských skinheadů, aby mu neudělali nový make-up. Údajně nemají rádi asiaty. Říkám mu, aby se nebál, že teď je tu s semnou. Hehe. Procházíme opět podchodem, kde hoří odpadkový koš. Nikdo si toho nevšímá.



První nákupy v Moskvě
Rusové jsou všude kolem, ale jen si tak říkám, kde jsou ty všechny krásné Rusky, před kterými mně mnoho tureckých i netureckých kamarádů vybásnilo spoustu příhod. Guu taky říká, že je to dneska nějak slabé a vášnivě se ponořuje do příběhu o krásné blonďaté Rusce s velkýma očima a nejen očima. Svůj příběh ukončuje větou: „Nevím proč, ale Rusky nemají rádi Asiaty.“ Chodíme po ulicích, občas nakoukneme do nějakého krámu. Kupuju si ochucené mléko, v krámě jen pro mléčné výrobky. Stálo 28 rublů a je poloviční, než to u nás v Čechách za 21 Kč. Tady opravdu asi člověk nepřibere – konečně.
Po další půl hodině chůze jsme se rozhodli vrátit zpět na koleje. Guu je utahaný a v pět musí jít do kostela. Je totiž křesťan. Vracíme se zpět metrem. Policie náhodně kontroluje doklady v metru. Ještě před kolejemi dostává Guu hlad, jde se najíst a já se od něho odpojují, abych si udělal nákup. Jezdím s košíkem po supermarketu. Zjišťuji, že ovoce a zelenina jsou docela drahé. Kilo cibule přijde na 24 rublů (asi jeden US dolar); kilo rajčat 80 rublů; sýr Camembert 160 rublů; etc. Co mě překvapilo nejvíce, je drahost pitné čisté vody. Nejlevnější jsem sice našel za 22 rublů (večer jsem ji otevřel a nic moc), ale ceny se pohybovaly až okolo 60 rublů. Levnější bylo i pivo! Levná je režná vodka. Koupil jsem několik základních věcí, jako ramínka, nůž, vodu, víno, těstoviny, jogurt, hrníček, misku, mléko a nějaké drobnosti u kasy jsem zaplatil okolo 780 rublů. Wau.


Sobotní večer na kolejích
Přicházím na pokoj docela utahaný, pouštím si hudbu a na chvíli zavírám oči. Vzbudil mně Guu, že do kostela nejde, během dneška nastydl, udělal se mu opar a má horečku. Lehá si do postele, ale ještě před tím si dává jedno zdravotní cigárko. Sedím za stolem a snažím se do hlavy dostat několik nových ruských slovíček a obnovit pozapomenutou gramatiku.
Večer slyším na chodbě češtinu. Vycházím na chodbu, abych se podíval. Tři Češky stojí před otevřenými dveřmi pokoje naproti. Seznamuji se s Kristýnou, Terkou a Bárou. Končíme u Terezy na pokoji s otevřeným vínem a borščem. Povídáme si. Kolem půlnoci se rozcházíme do svých pokojů. Jsme domluveni na neděli, že společně někam vyrazíme.

Žádné komentáře: